Voorbij de leugens, ook als ondernemer

Waarom is het bon ton om je volgers en je publiek voor de gek te houden?


Waarom sturen topcoaches na een webinar, gelijk een mail achterna dat 'niet iedereen kon kijken wegens de grote drukte en ze daarom alleen nog vandaag de opname aan mij willen tonen'?

Wat is het nut van deze trucjes?

Waarom hebben mensen die hoe dan ook een grote bijdrage zijn aan de wereld het nog nodig om dit soort van omwegen te gebruiken? Ik vraag het mij oprecht af.


Dat hoeft toch niet?

Een businesscoach is voor mij véél en véél geloofwaardiger als hij of zij gewoon eerlijk zegt dat het product waarover het gaat zo enorm waardevol is dat zoveel mogelijk mensen ervan moeten weten. En dat er daarom nog een keer een webinar is.

Klaar.

Ik vraag me oprecht af wat het bijdraagt aan de wereld om elkaar nog steeds voor de gek te houden en niet eerlijk te zijn. Net ook door supersuccesvolle inspirators.

Hebben net ondernemers en coaches - wiens verlangen het is een bijdrage te willen leveren aan een betere wereld - hier dan geen voorbeeldfunctie in?

Ik doe er in elk geval niet (meer) aan mee. Ik heb het wel ietwat gedaan. In het begin dat ik zelfstandig ondernemer was. Omdat ik zo onzeker was en omdat ik dacht dat het 'zo moest'.

Maar ik wil het dus niet meer. En trap er zelf ook niet meer in. Waarmee ik niets wil zeggen over de waarde en kwaliteit van de coach op zich.


Wel over de aanname dat mensen 'niet in de gaten' hebben dat hen dingen wordt wijsgemaakt.

© 2020 by Katya Verstraelen 
Ook dit is een Bezielde Zaken-zaak. 
Voor algemene voorwaarden en privacy policy, klik hier.